Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2009

Δαρβίνος; Ποιός Δαρβίνος; Σχεδόν οι μισοί Έλληνες αμφισβητούν τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών

  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Καρολίνα Παπακώστα

  • ΤΑ ΝΕΑ: Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2009


Πολλοί άνθρωποι στον πλανήτη συνεχίζουν να αρνούνται την εξελικτική θεωρία - παρ΄ ότι το 2009 έχει κηρυχθεί «έτος Δαρβίνου»- με τους Έλληνες να είναι ανάμεσα στους πρώτους αμφισβητίες.

«Η εγκύκλιος παιδεία των συμπολιτών μας έπασχε ανέκαθεν, και με δεδομένο την ελάχιστη βιολογία που διδάσκονται, σε συνδυασμό με την υπέρμετρη διδασκαλία των θρησκευτικών, θα μου προκαλούσε εντύπωση το αντίθετο- να ήμασταν δηλαδή έτοιμοι να αποκηρύξουμε τη δημιουργία της φύσης με τη βιβλική της έκδοση ή και με τη “μοντέρνα” λογική της, δηλαδή αυτή του νοήμονος σχεδιασμού», δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο κ. Χρήστος Λούης, πρόεδρος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Η επιστημονική κοινότητα έχει αποδεχθεί την ορθότητα και τη σημασία του Δαρβίνου στην κατανόηση του κόσμου, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ανακοίνωσε πως είναι συμβατή με τη χριστιανική πίστη και η Αγγλικανική του... ζήτησε συγγνώμη. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει πάρει επισήμως
ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΗΠΑ
Η Ελλάδα ξεπερνά σε επίπεδα αποδοχής της εξελικτικής θεωρίας μόνο τις ΗΠΑ και την Τουρκία
θέση- και σύμφωνα με διεθνή έρευνα, που έγινε το 2006 για το περιοδικό «Νew Scientist», σχεδόν οι μισοί Έλληνες αμφισβητούν ακόμη τον Δαρβίνο.

Από τους ερωτηθέντες μόνο το 54% συμφωνεί με την εξελικτική θεωρία, ενώ 150 χρόνια μετά την πρώτη έκδοση της «Καταγωγής των Ειδών» ένα ποσοστό 29% υποστηρίζει ότι δεν είχε δίκιο και το υπόλοιπο 18% δηλώνει ότι δεν γνωρίζει. Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι από τις 19 χώρες όπου διεξήχθη η έρευνα, η Ελλάδα ξεπερνά σε επίπεδα αποδοχής της εξελικτικής θεωρίας μόνο τις ΗΠΑ- όπου είναι γνωστή η διαμάχη της εξέλιξης με τον «ευφυή σχεδιασμό», σύμφωνα με τον οποίο κάποια ανώτερη μορφή νοημοσύνης κινεί τα νήματα στο Σύμπαν- και τη γειτονική Τουρκία.
  • Άγνοια και σύγχυση
Για τον κ. Λούη το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της «σχέσης» των Ελλήνων με τον Κάρολο Δαρβίνο είναι ότι, όπως φαίνεται, το πρόβλημα δεν είναι πως δεν τον αποδέχονται- όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες- αλλά ότι δεν γνωρίζουν τι πρέσβευε. Για την άγνοια και τη σύγχυση που επικρατεί η εξήγηση σύμφωνα με την κ. Λουκία Πρίνου, βιολόγο- εκπαιδευτικό και διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι απλή: «Όλοι οι μαθητές που τέλειωσαν το σχολείο πριν από το 1999 και δεν φοιτούσαν στη Β΄ Δέσμη δεν διδάχθηκανποτέ τη θεωρία της εξέλιξης του ανθρώπου. Αλλά και μετά το 2000κανένας μαθητής του λυκείου δεν διδάσκεται όχι μόνο την εξέλιξη του ανθρώπου αλλά γενικά την εξελικτική θεωρία». Ο κ. Αντώνης Γεωργούλας, αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, επισημαίνει ότι: «Δεν είναι σε θέση όλοι να ελέγξουν τη θεωρία της εξέλιξης. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν έχουν ή ότι δεν πρέπει να έχουν γνώμη. Η γνώμη όμως αυτή δεν είναι γνώση επειδή διαμορφώνεται από εξω-επιστημονικούς παράγοντες, οι οποίοι ξεπερνούν τη θεωρία και το φάσμα των γεγονότων στα οποία αναφέρεται και στα οποία στηρίζεται».

Όσον αφορά την απάντηση στο ερώτημα γιατί ο Δαρβίνος συνεχίζει να προκαλεί συγκρούσεις και αμφισβητείται από μεγάλα κομμάτια της κοινωνίας, υποστηρίζει ότι «η απάντηση μπορεί να είναι ή απλοϊκή, δηλαδή τα θρησκευτικά αισθήματα κάποιου ή πιο σύνθετη, για παράδειγμα η έλλειψη ειδικής παιδείας ή- πιο πιθανό- ο συνδυασμός και των δύο. Δυστυχώς, όλα αυτά δύσκολα θα εξαλειφθούν από την ελληνική κοινωνία», υποστηρίζει ο κ. Λούης.


«Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν καταδίκασε ποτέ τις απόψεις του»

ΣΤΙΣ «ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ» που έχουν διατυπωθεί για τον ρόλο που διαδραμάτισε η Εκκλησία στην αμφισβήτηση της Θεωρίας της Εξέλιξης, ο αρχιμανδρίτης Τιμόθεος Άνθης, γραμματέας της Συνοδικής Επιτροπής Τύπου, Δημοσίων Σχέσεων και Διαφωτίσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος, δηλώνει: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν καταδίκασε ποτέ τις απόψεις του Δαρβίνου.

Γνωρίζει την εξέλιξη, αυτή που ο άνθρωπος γνωρίζει προκειμένου να οδηγηθεί στην τελείωσή του. Άλλωστε ο μόνος τέλειος άνθρωπος που ήρθε στη Γη ήταν ο Χριστός». Συμπληρώνει δε ότι «η εξέλιξη δεν γίνεται σε μια μέρα. Καθεμία από τις έξι ημέρες που αναφέρονται στη Γένεση ότι χρειάστηκαν για τη δημιουργία του κόσμου ισοδυναμεί με 1.000 χρόνια. Ουσιαστικά αυτό που καθορίζεται είναι η βούληση του Κυρίου να δημιουργήσει τον κόσμο, όχι ο χρόνος που χρειάστηκε».

Για τον πατέρα Τιμόθεο, «δεν μπορούμε να απομακρυνθούμε από καμία επιστημονική θεωρία. Μπορούμε να τη σκεφθούμε, να την κρίνουμε αλλά όχι να την απορρίψουμε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Θεός έδωσε τη λογική στον άνθρωπο και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι έβαλε στο μυαλό τού καθενός με σκοπό να το αποκαλύψει στους υπόλοιπους». Ακόμη και στην ιδέα ότι ο άνθρωπος κατάγεται από τον πίθηκο, η οποία προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις στη θρησκευτική κοινότητα παγκοσμίως, αφού ήταν αντίθετη με τη δημιουργία του ανθρώπου κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν, ο αρχιμανδρίτης δηλώνει με απλά λόγια: «Μα ήταν φυσικό ο άνθρωπος, ο οποίος παλαιότερα ζούσε εκτεθειμένος στο φυσικό περιβάλλον, να είχε τρίχες για να προστατευθεί από το κρύο. Όταν η Εκκλησία κάνει λόγο για κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν, εννοεί ότι ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο τέσσερα χαρακτηριστικά που τον διαφοροποίησαν από τα υπόλοιπα πλάσματα, το κοινωνικό, το κυριαρχικό, το λογικό και το αυτεξούσιο».
  • Αντιστροφή της φυσικής ιστορίας
Ο κ. Γεωργούλας υπογραμμίζει ότι «η επιφυλακτική στάση πολιτών του οικονομικά προηγμένου κόσμου- και προφανώς των Ελλήνων- οφείλεται σε παράγοντες που δεν αφορούν την ίδια την επιστημονική θεωρία, αλλά σχετίζονται με τις κοινωνικές της καταχρήσεις. Οφείλεται επίσης στο ότι δεν είναι γνωστή η ανθρωπολογική θεωρία του Δαρβίνου. Στα τελευταία κεφάλαια του έργου δείχνει ότι η ανθρωπολογία και η ανθρώπινη ιστορία αποτελούν την αντιστροφή της φυσικής ιστορίας, όπου επικρατούν οι δυνατότεροι οργανισμοί. Η ανθρώπινη κοινωνία δημιουργείται όταν ένα από τα πρωτεύοντα θηλαστικά, για λόγους που προφανώς απορρέουν από τον μηχανισμό της επιλογήςπροσαρμογής, δημιουργεί συστήματα προστασίας των αδύνατων μελών της ομάδας. Η ιστορία λοιπόν της ανθρωπότητας και της κοινωνίας αρχίζει ως η τρόπον τινά αντιστροφή της φυσικής ιστορίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια: