Ραγδαίες και καταλυτικές είναι οι αλλαγές στον χώρο της εκπαίδευσης διεθνώς, αφού όλο και περισσότερες χώρες διαπιστώνουν ότι μόνον επενδύοντας στη γνώση μπορούν να αντεπεξέλθουν στο σύγχρονο, διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, διασφαλίζοντας το μέλλον τους. Και αυτό δεν αφορά μόνο τα «μεγαθήρια» όπως είναι οι ΗΠΑ, η Μεγάλη Βρετανία, η Ιαπωνία, η Γερμανία. Αφορά κυρίως τις μικρότερες χώρες, οι οποίες μελετούν αλλαγές, ώστε να εκσυγχρονίσουν τα εκπαιδευτικά τους συστήματα. Το ίδιο θα... έπρεπε να γίνει στην Ελλάδα, όπου όλοι διαπιστώνουν τα προβλήματα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μάλιστα, η κατάσταση κρίνεται ιδιαίτερα ανησυχητική εάν αναλογιστούμε τις μετριότατες επιδόσεις των 15χρονων μαθητών στον διαγωνισμό PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Η Ελλάδα σε σύνολο 57 χωρών κατέλαβε την 38η θέση (το 2003 ήταν 30ή). Στα Μαθηματικά το 2006 ήταν στην 39η θέση, ενώ το 2003 σε σύνολο 40 χωρών κατέλαβε την 32η θέση. Στην Κατανόηση Κειμένου ο Έλληνες μαθητές βρέθηκαν στην 36η θέση, ενώ το 2003 ήταν στην 30ή θέση. Οι κακές επιδόσεις πυροδότησαν τον προβληματισμό –ιδίως μετά τον διαγωνισμό του 2003– όμως τελικά τι έγινε; Ουδείς διάλογος επί της ουσίας.
Εναλλακτικές πολιτικές
«Η εκπαίδευση βρίσκεται διεθνώς σε ένα παρατεταμένο στάδιο μεταλλαγής. Ετοιμάζεται να απαλλαγεί από το κουκούλι της παράδοσης και των μεταπολεμικών επιλογών του κράτους πρόνοιας και να μεταμορφωθεί σε έναν οργανισμό καλύτερα προσαρμοσμένο στις ανάγκες μιας καινοφανούς όσο και ιδιαίτερα απαιτητικής εποχής. Τα χαρακτηριστικά του νέου αυτού οργανισμού αναμένεται ότι θα προσδιορίσουν τελικά, όπως συμβαίνει πάντα, οι πρωταγωνιστές του πολιτικού συστήματος στη βάση των εκτιμήσεών τους για τις επικρατούσες συνθήκες, για την αξιοπιστία των προτεινόμενων εναλλακτικών πολιτικών και τις προσδοκώμενες από την εφαρμογή τους προοπτικές», ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Κ» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Δημήτρης Ματθαίου, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Συγκριτικής Εκπαίδευσης.
Η Ελλάδα φέτος φιλοξενεί το 23ο Παγκόσμιο Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Συγκριτικής Εκπαίδευσης, το οποίο πραγματοποιείται από αύριο έως και την Πέμπτη 10 Ιουλίου στην Αθήνα (στο ξενοδοχείο Τιτάνια) με χορηγό επικοινωνίας την «Κ». Οπως εξηγεί ο κ. Ματθαίου, ο οποίος είναι και αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Συγκριτικής Εκπαίδευσης, ο στόχος του συνεδρίου είναι η συγκριτική μελέτη των σύγχρονων εκπαιδευτικών προβλημάτων, η παροχή τεχνογνωσίας σε θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Το θέμα του συνεδρίου είναι «Εκπαιδευτικές πολιτικές, σχολείο και ανώτατη εκπαίδευση σε μια εποχή αλλαγής σκηνικού, οπτικής και προσανατολισμού». Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν συνολικά 114 καθηγητές πανεπιστημίου και ερευνητές, καθώς και 82 διδάκτορες και μεταπτυχιακοί φοιτητές από 36 χώρες (Αλγερία, Μαδαγασκάρη, Καμερούν, Νότια Αφρική, Αργεντινή, Βραζιλία, Μεξικό, Αυστρία, Βέλγιο, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Μεγάλη Βρετανία, Φινλανδία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ισλανδία, ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Κίνα, Χονγκ Κονγκ, Ταϊβάν, Ιαπωνία, Μπαγκλαντές, Ιράν, Σιγκαπούρη, Καζακστάν, Τουρκία).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου